Pages

Saturday, March 8, 2008

err...sudah menang?


OH MALAYSIAKU!

SALAM.kehangatan pilihanraya masih terasa meskipun segalanya telah diketahui keputusannya..BN kalah(in short) tp masih berjaya membentuk simple majority dalam parlimen.tahniah anyway! untuk pengetahuan semua, inilah kali pertama dalam sejarah BN tidak 'menyapu' 2/3 kerusi parlimen...nothing much to be commented about. as for me, the ways ahead is much more awesome~

saya baru sahaja menerima 'sepucuk' emel daripada seorang sahabat yang sangat jauh..=P terkesan juga di hati bila membacanya...


"Allah telah menjanjikan kepada orang-orang di antara kamu yg beriman dan mengerjakan kebajikan, bahawa Dia sungguh akan menjadikan mereka BERKUASA di bumi sebagaimana dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka dgn agama yg telah Dia ridai."[24:55]

Keputusan pilihanraya have so far been more than interesting, so far dah 5 negeri jatuh di tangan BA and BN have been denied 2/3 majority. Allahuakbar! !! Rakyat telahpun TERbuka mata melihat kepincangan kepimpinan Kerajaan sebelum ni and they are looking for a CHANGE, an IMPROVEMENT.

"........sesungguhn ya telah jelas jalan yg benar daripada jalan yang salah. Kerana itu barangsiapa yg engkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah memegang tali yg amat kuat yg tidak akan putus..."[2:256]
"Sesungguhnya yg Halal itu jelas dan yg Haram itu juga jelas....."[hadith 6]

Jadi apakah effect kemenangan ini kepada kita yg mengaku diri sebagai da'ie? Cukupkah dengan kita hanya menghela nafas lega, berasbih, dan bertahmid dgn kemenangan ini? Atau mungkin ada yg bersorak-sorak gembira dgn mengatakan "kan dah kate..kerajaan (ini..itu... )..haa tgk!rakyat pn dah nampak!" dan merasakn "kerja" kita kini sudahpun selesai dgn sebuah kemenangan? Mungkinkah tertegaknya sebuah daulah islamiyyah hanya semudah itu?Tidak!! Semestinya tidak! Kerja kita adalah kerja yg tidak mungkin boleh berhenti, malah dgn kemengangn ini, kerja kita sebenarnya perlu ditingkatkan 2-3 kali ganda lagi!

why?

Kerana perjuangan kita bukan pilihanraya, tp perjuangan kita para da'ie adalah TARBIYYAH dan DAKWAH!

Seperti yg saya sebut diatas, rakyat (i.e. mad'u2 kita) sedang mencari-cari PERUBAHAN, sedang mencari-cari UBAT dan PENYELESAIAN bagi penyakit2 politik, ekonomi dan sosial yg semakin hari semakin parah. Kini tugas kita lah sebenarnya utk memberi FAHAM kepada mereka bahawa segala apa yg telah ditetapkan oleh islam (ekonomi islam, perundangan islam, hukum hudud dsbgainya) merupakan jawapan MUTLAK bagi pencarian mereka. Dan semua ini tidak hanya perlu disampaikan melalui kata2 tetapi juga perlu dibuktikan melalui perbuatan (syahadatul haq).

Teringat dalam sebuah daurah, ustaz pernah mengumpamakan kita sebagai salesman2 (or saleswomen) yg ingin menjual product kita (i.e. ISLAM) dan utk melariskan jualan kita, kita perlu membuktikan bahawa product kita akan membawa KEUNTUNGAN utk costomer kita! Dalam masa singkat 5 tahun ini, semua itu perlu dibuktikan dihadapan mata mad'u2. Bukan perkara yg mudah kan? Walaupun ramai yg mengundi, tp masih ramai (termasuk mereka yg mengundi) yg masih sceptical terhadap KEUNTUNGAN yg mampu dibawa Islam.

menyelusuri sejarah
Regardless weather the claim is true or not, apa yg sy nk tekankan disini is the fact that, pentarbiyyahan rakyat Malaysia (i.e. focus group mad'u kita) masih terlalu jauh berbaza jika hendak dibandingkan dengan rakyat Palestin yg sanngup berkorban darah dan nyawa demi menegakkan Daulah Islamiyyah mereka melalui pemerintahan HAMAS.
Dan ingatlah melalui sirah Nabi kesayangan kita (SAW), bagaimana Qaidah sulbah terpaksa bertungkus lumus mengerah tenaga memberi paham kepada penduduk MADINAH setelah Islam diberi kepercayaan utk memerintah.
Malah Nabi (SAW) sendiri untuk menebalkan iman tenteranya dan meneguhkan semangat barisannya dlm peperangan Badr,memohon kepada Allah yang ertinya :“Ya Allah! Hamba memohon kepada Engkau akan janji dan perjanjian Engkau. Ya Allah! Jika Engkau berkehendak (mengalahkan pada hamba), tidak akan Engkau disembah lagi.” Lihatlah betapa peritnya usaha dakwah dan tarbiyah mereka ketika itu (ketika sudahpn memperoleh kemenangan pemerintahan) .

specially for me and friends
Thus, Mujahid-Mujahidah dakwah semua, walaupun kita jauh diperantauan, sebagai da'ie, sungguh kemenangan pilihanraya ini sebenarnya mendatangkn EFFECT yg besar bagi kita. Sebagai BOOSTER insyaAllah utk lebih bersemangat mengimprove diri dan menguatkan lagi kerja TARBIYYAH dan DAKWAH yg tak pernah henti ini. Dan tak lupa juga melipat gandakan usaha studies kita dan perubahan diri kita sendiri utk menunjukkan that even thru us, (as individuals or together as jemaah) Islam mampu membawa keuntungan!!

Salam perjuangan buat semua.
"Wa La Ghalibu Illa Allah" (There is no conqueror other than God)

semangat kan 'sahabat' saya ni? hehe.itulah yang kita inginkan dari seorang pemuda islam..bukan ulasan panjang AF atau komik shin chan..
p/s:kami tak dapat mengundi semalam..so reramai g muslimah day=P

2 comments:

AmiE said...

salam..

:)..
review menarik ttg pilihanraya...

g-mex..br hbs bc buku crite yg g-mex kasik, dan le bc balik pesanan depan buku tu, tbe2 rasa *rindu* =)

dr muthiah said...

walam
hehe,amie nie nak bodek ape2 ye?
rindu korang..
teringt incident dkat airport-muke amie 'pucat' nervous semacam..=P

naseb kami tak tinggal ek!

jgn malu2 dtg volgo..hihi