Pages

Friday, March 7, 2008

kenapa mesti percaya?

bismillahirrahmanirrahim...










TINGGALAN KAUM SAMUD DI JORDAN



islam itu agama istimewa..diturunkan oleh Allah melalui Jibril kepada nabi Muhammad untuk seluruh umat manusia..nabi muhammad sudah wafat..maka,wajiblah kita sebagai umatnya meneruskan pengembangan risalah suci ini...

percaya itu IMAN..agama ini dibina atas dasar IMAN..jika tidak beriman,maka segala cabang-cabang islam yg lain tidak bererti apa-apa..

1.kualiti iman kita?



meraba-raba dalam kegelapan jahiliyyah 'moden'..sentiasa buat diri ini takut..

umat kini digoyahkan pegangan yg asas ini..ligat sungguh mereka(non muslim) mencari titik kuat kita dan menjunamkannya jauh ke dasar lembah!

2.dunia kini?

masalah sosial meruncing.anak muda berzina (bercouple tiada salah)... pemimpin(ahli politik khususnya) tidak amanah.. pelajar (medical student seperti saya) hanya tahu sibuk dengan buku 'duniawi'.. alangkah kelirunya kita, bukan?

teringat kisah imam syafie'+ibn sina+imam nawawi dan semua ilmuwan islam lain..kita dapat melihat di zaman itu (khilafah Abbasiyyah) tiada kekeliruan begini..kerana semua ilmuwan/saintis islam bertitik tolak daripada pakar-pakar agama dan ahli abid sendiri...
merekalah ahli pakar ilmu dunia(sains) dan pada masa yang sama juga, merekalah tokoh ilmu agama...ayat suci al quran tersemat kukuh di dada!



3.tahu atau sedar?

suka saya menyentuh soal ini..tahu dan sedar..2 benda yang berbeza tetapi amat berkait rapat..umat kini tahu 'segala-gala' tentang agama..soal solat,zakat,haji,aurat,etc insya allah semua 'boleh cover'. cuma skrg..sama ada mahu buat atau tidak?kenapa mesti jadi begini?

PELIK BUKAN?

ketahuilah, umat dahulu bukan mcm kita..mereka tidak belajar islam dari cabang atau dahannya.mereka(para salafussoleh) belajar mengenal islam dari akar umbinya dahulu (subjek aqidah)..begitu ajar didik nabi Muhammad junjungan kita.. even solat pun disyariatkan pada akhir tahun ke-10 kenabian.. masya allah..begitu sekali soal aqidah ini dititikberatkan.. syariat undang-undang Islam datang hanya selepas kemantapan aqidah muslimin terbentuk padu...[INDAH ATURAN ILAHI ANDAI DIRI BISA MEMAHAMI DAN MENELADANI]

4. mengenal Allah?

makrifatullah..itulah yg sebenar-benar tahu.bukan secarik diploma yg kita buru..tapi big target dlm hidup kita mesti berpaksikan ini..kerana dari sumber ini (ALLAH) maka kita akan temui seluruh jawapan untuk segala yang ghaib dan wujud di depan mata!

mengenal allah ada 3 cara..

1.sifat Nya
2.asma'-husna Nya
3.af'al Nya

ins allah,bila masanya nanti, sama2 kita kupas ketiga-tiganya..(moga dipermudahkan,ditunjuk jalan oleh Allah)

5 status quran dalam iman



quran adalah sumber perlembagaan seorg muslim. mana mungkin kita bisa hidup di bumi ini tanpa undang2? dan quran itu diajarkan kepada nabi (yg Ummi) oleh jibril dan baginda mengajarkan pula kepada sahabat-sahabat. dan alhamdulillah, hari ini kita mampu merasa nikmatnya mengaji (walaupun kebanyakan quran sudah berdebu tidak dibelek) apa lg untuk difahami atau ditaati..:-(

“Sesungguhnya kami-lah yang menurunkan Al Qur'an, dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya” (QS Al-Hijr: 9)



Kata 'Kami' dalam ayat ini berarti Allah sendiri. Tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah tidak punya sekutu. Dalam beberapa bagian Al Qur'an, Allah menyebut diri-Nya dengan kata 'Aku', dan dalam beberapa bagian lain dengan kata 'Kami'. Dalam bahasa Arab, yaitu bahasa Al Qur'an, kata 'Kami' juga digunakan untuk menyebutkan satu orang dengan tujuan menambahkan kesan berkuasa dan rasa hormat pendengarnya.

Dalam Al Qur'an, Allah menginginkan agar kita belajar dari kehidupan para nabi. banyak sekali disebut dan diulang-ulang kisah nabi-nabi dahulu.. kenapa ya? kaum samud, madyan, nuh, luth, ibrahim, firaun etc..masya allah.



Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal….(QS Yusuf:111)


Orang yang dimaksud Allah dalam ayat ini adalah orang yang mengetahui bahwa Al Qur'an adalah perkataan Allah, sehingga mereka berpikir, menggunakan akalnya, dan berusaha keras untuk mempelajari Al Qur'an dan hidup menurut petunjuknya.




maka,menurut syed qutb (tafsir fi zilail), bukanlah quran ini untuk dilihat tatabahasa atau keindahan kata-katanya..tp ia bisa mengubah HATI manusia..ia turun demi membersihkan kita..merubah 'mindset' kita daripada jahiliyyah kepada islamiyyah. bukan sekadar dilagukan semata!

sila rujuk surah al-anbiya: 38%,surah hud:60% ialah seerah nabi2 terdahulu..(jOm!cube tgok surah2 laen juga) logiknya, tentu ada sesuatu di sebalik kisah2 teladan ini bukan?

FIKIR-FIKIRKANLAH...

...mrk mempunyai HATI tetapi tidak digunakan untuk memahami ayat2 Allah...

...mrk mempunyai MATA tetapi tidak digunakan untuk melihat kebesaran Allah...

...mrk mempunyai TELINGA tetapi tidak digunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah...

ulaikal an'am..BALHUM ADHOL!...7:179


p/s:MengUNDIlah dengan BIJAK! say NO to JAHILiyyah...

0 comments: