Pages

Saturday, June 27, 2009

hari bermakna (^_^)v

Alhamdulillah...
seronoknya, baru habiskan 4th exam...
meskipun tergagap-gagap 'cuba' menjawab soalan-soalan tambahan cikgu yang bertubi-tubi :p

My question ticket::
1.Acute pancreatitits
2.Acute paraproctitis
3.Incisional hernia

Em, teramat mudah,kan?
hehe. ya, mudah untuk seorang surgeon yang hari-hari 'mengotorkan' jari dan labcoat mereka dengan kes-kes biasa ini. tapi tentunya tidak untuk seorang pelajar medik seperti saya. masakan tidak, Appendectomy pun tak pernah buat! (T_T)

alhamdulillah atas segalanya Ilahi... ok, tutup cerita exam saya yang best. (pasni cite)


saya gembira sangat semalam... Allah buka banyak pintu-pintunya yang saya rasakan tertutup selama ini.
saya amat terharu semalam... kerana Allah telah membuktikan sesuatu itu tidak mustahil dalam takdirNya.

Saya ditakdirkan berziarah ke sebuah teratak yang amat saya rasa jauh untuk gapai... meski untuk setitis ukhuwwah... Bukan kerana jauh jaraknya, tidak! tapi kerana gagalnya diri ini me'manaskan' ukhuwwah yang telah sedia ada.

Meski hanya berjaya menonton beberapa siri Upin dan Upin yang menjadi kegemarannya, saya bersyukur... malah, beliau mengajak saya datang berziarah lagi... suka sangat!

Kemudian, Allah lapangkan waktu saya untuk menghadiri Majlis Graduasi 2009. Alhamdulillah, ada kakak kesayangan saya grad semalam... menitis airmata saya sepanjang majlis berlangsung... entah mengapa, perasaan bercamput baur... tahun depan, saya pun akan keluar menerima ijazah begitu juga. senior-senior yang sangat saya sayang dan banyak membimbing akan tinggalkan kami... dan kata-kata perangsang daripada Rektor kami, Mr.Spasov dan Professor Babaeva buat hati saya makin berkobar-kobar semangat juang... Insha allah.

Inilah dia orang yang bercakap tentang Medik dengan basah, mereka mengenali Medik lebih dari anak-anak sendiri. hehe. pandai jek saya. exaggerate lak. tapi itulah yang saya belajar dari orang Russia. Mereka tak serik belajar, mereka belajar tidak jemu, sehingga umur 80 tahun, masih berusaha menjadi ketua jabatan sebuah department hospital!

saya akan cuba semarakkan bara ini sehingga ke ruang lingkup dakwah. insha allah, jangan berhenti sayangku... jangan serik, jangan malu-malu kucing... banyakkan berdoa untuk terus meniti... kerana sesungguhnya orang seperti saya perlu banyak belajar... belajar dari kesilapan dan pengalaman... jazakillah ukhti...

Halaqah baru
June 5, 2009 by muharrikdaie


Sempat bertemu adik adik UIA yang baru masuk matrik minggu ni. Seolah olah aku kembali ke kampus kerana diamanahkan untuk membimbing mereka. Bertaaruf dgn mereka membangkitkan nostalgia lalu. Melihat wajah wajah muda yang bersih yang berusia 18 tahun itu. Aku bangga. Usia semuda ini telah dikenalkan dengan jamaah dan tarbiyah. Tidak seperti aku dulu. Semangat aku berkobar untuk membimbing mereka. Cuma dalam hati aku berdoa, agar dapat menjadikan mereka murabbi yang dapat meneruskan kesenambungan perjuangan ini kerana kita amat ketandusan pembimbing didalam harakah ini.
Penat. Itulah iman. Nak cium syurga tiada pilihan. Dua perkara harus aku pegang. Jiddiyah dan Iltizam. Dengan dua inilah aku pegang sekalipun dalam kelemahan. Masa ku semakin sempit. Pemikiran kena sentiasa diupgrade. Kalau tidak usrah akan jadi rutin dan tiada ruh. Memang terkadang aku rasa stress. Kerana untuk melevelkan fikrah aku dan nak deliver fikrah dengan berbagai genre usrah bukan satu yang mudah.
Untuk Usrah akhawat, pekerja kilang ….. aku memang tak boleh sampaikan bahan dalam bentuk intelektual. Bahasa juga kena jaga. Kena bahasa selevel mereka. Kalau tidak pasti mereka tak faham. Mereka ini cepat merajuk. inferior dll. Yang terkadang aku pun terbawa bawa sifat itu diluar usrah.
Bila bawa usrah Ummi pula. Terpaksa melayan kerenah dan masaalah rumahtangga. Cara penyampaian bahan juga kena sesuai dengan kesibukan mereka. Mereka lebih banyak bertanya dari mendengar. Banyak mencurah perasaan dan problematika rumahtangga.
Usrah Ikhwah pulak kena adjust lagi dan kini Adik adik yang masih muda. memang aku tidak ada pengalaman dengan mereka. Inilah pertama kali.
Aku akan guna apa saja. Segala uslub dan pengalaman harus digarap. Disamping doa yang harus dialirkan. memang aku banyak gagal dari berjaya sebagai pembimbing. Keluar masuk anggota dalam usrah perkara biasa.
Generasi yang lahir mutakkhir ini banyak perempuan dari lelaki dan umat sekarang amat memerlukan murabbiyah untuk mengisi kekosongan itu. Memang kita amat ketandusan akhawat yang berkaliber untuk mengemban tugas itu tapi sayangnya ramai yang tidak memberi keseriusan terhadap perkara ini dan terpaksa dipkul oleh ikhwah juga sedangkan permasaalah akhawat banyak yang tidak dapat diselesaikan oleh kaum adam.
Aku tak tahu sampai bila perkara ini berlarutan. Akhawat yang hebat hebat masa student sebagai kepimpinan yang amat diharapkan pasti berhenti selepas ijab dan qabul. Inilah realiti. Bagilah apa pun alasan. Masuliyah tidak boleh kita kesampingkan. Masadepan generasi akhawat terletak atas kesungguhan kita hari ini. Kitalah penentu. Pintu amal untuk akhawat sebenarnya telah dibuka seluas luasnya oleh Allah pada semua para akhawat supaya memasukinya dengan penuh iltizam.
Jangan kita syok dengan tarbiyah tapi meninggalkan dakwah. tarbiyah itu bukan hanya untuk kita tapi untuk kita kongsikan dengan ummat yang menanti. Kita hidup bukan untuk kita tapi adalah untuk orang lain. tarbiyah dan dakwah ibarat irama dan lagu. Tanpa salah satunya sumbanglah perjalanan.
Kesedaran inilah yang perlu ada.
Hanya sekadar ini perkongsian.

2 comments:

Anonymous said...

Gmex..akak pun sayang awk gak...gonna miss u alot..thanx datang graduation aritu..thanx sbb jadi kwn baik akak...semoga Allah mudahkan hidup awk as a student n daieyah kt mana2 saja amin...

TAKE CARE!!! -kak Nurul from St.Petersburg-

dr muthiah said...

akak... i miss u so much!