Pages

Saturday, June 6, 2009

seerah nabi kita (^_^)


ni kedudukan syria (dulu kita kenali sebagai Syam, tempat Nabi kita p berdagang :)


gambar2 peta ni khas untuk Hikari yang 'sangat suka' tengok peta, haha. i'm feeding u sis!



bismillah hirrahmanirrahim...

"Sesungguhnya Aku lebih mengetahui di mana Aku menempatkan tugas kerasulan (Muhammad)" Surah Al-an'am:124

macam-macam dalam kepala, seperti biasalah saya, kalau dapat komputer dan berpeluang menulis (bila tuan punya komputer pulak 'kong'-tidur, hehe jazakillah Hikari coz terlelap dengan laptop terbukak!yes~~)

erm, sebenarnya prioriti saya pada saat ini ialah menulis emel kepada murobbiah yang disayangi, Kak Aisyah yang jauh di United Kingdom sana...ish ish. SORRY sis, dah lama akak minta, tapi saya tak tulis2 lagi kan?! ##waaa##

em, semangat betul nak tulis kali nie... dan Akak, sebenarnya, ini salah satu point dalam emel yang bakal saya tulis nanti juga! hehe

Sesungguhnya, saya sangat minat sejarah. Saya sangat suka baca buku tentang biografi tokoh, suka belajar tentang organisasi yang berpengaruh, sahabat-sahabat Rasulullah dan kisah-kisah teladan. Kenapa ye minat sejarah? Sebab sejarah mudah difahami, dan banyak moral. Dan penyampaiannya dalam bentuk cerita! yeah- sebab saya pun jenis "banyak bercerita" hehe. Kan miss aizadiha?

em, baru je 'songlap' buku berkulit hijau milik Mawaddah (umm_wafa). Insha allah, by this evening saya habiskan! Baru baca till 27ms. Saya pernah dapat pengisian tentang buku ini (i guess) without she (my old naqibah, Kak Nurul) telling me. yeah, now i better understand that! jazakillah sis for the sharing~~

ok, ni buku tentang Seerah. Hehe, sejarah lagi! hehe. But i guess, it's much more different dengan buku-buku seerah yang saya pernah baca before. Buku ini adalah hasil terjemahan daripada ucapan Imam Hassan Al-Banna. Terasa-rasa seperti IHAB sedang bercakap/bersyarah di depan saya dengan pandangan matanya yang redup tuh! waa, nikmat sekali membaca tulisannya. :):):)

saya simpulkan beberapa points penting di bawah ini (seperti yang Kak Nurul pernah ceritakan kepada saya) insha allah, in case korang semua terbaca buku ni pulak, u'll get the full points of view then.

1.Allah menegaskan di dalam Al Quran, dalam surah Al-an'am:124 "Sesungguhnya Aku lebih mengetahui di mana Aku menempatkan tugas kerasulan" kerana Rasulullah itu ialah teladan TERBAIK untuk umat manusia! Tiada takwil untuk itu, subhanallah. Maka, amat mustahil untuk kita semua menjadi pengikut agama ini (pengikut Nabi Muhammad saw) without knowing/learning his seerah, isn't it? Maka, wajibkanlah diri anda banyak belajar seerah,ok? (^_^)

2.Saad bin Abi Waqas berkata, "Kami mengajarkan seerah (tentang perang fisabilillah baginda) kepada anak-anak kami sepertimana kami mengajarkan anak-anak kami dengan Al Quran... wah, can't you see that colleagues?! Masha Allah, subjek seerah menjadi ajaran terpenting sahabat2 kepada anak-anak mereka. Malahan di'samapenting'kan dengan pengajian Al Quran. Ah, kita sudah lupa ini, kan?

3.Nabi Muhammad sesungguhnya telah disediakan Allah dengan pelbagai persiapan ke arah menjadi Rasul untuk seluruh umat manusia. Kita semua tahu bukan, yang baginda kematian ayah ketika masih dalam kandungan, kematian emek ketika berumur 6 tahun, kematian datuk ketika berumur 8 tahun... dan semenjak itu, baginda hanya mendapat kasih sayang daripada uncle, Abu Talib yang mana mempunyai ramai anak dan miskin... Subhanallah, sedih kan?

The fact here is, Nabi Muhammad sesungguhnya dipelihara dengan didikan dan kasih sayang daripada Allah yang Maha Agung, bukan limpahan kasih sang manusia!

4.Nabi Muhammad saw sepanjang hidupnya sebelum dilantik menjadi Nabi pada usia 40 tahun, baginda tidak pernah melakukan zina,mencuri/merompak, berfoya-foya seperti anak muda Mekah pada ketika itu. Allah telah menjaga baginda sejak kecil dan baginda terhindar daripada segala macam tarikan jahiliyyah pada ketika itu. Malahan, baginda tidak pernah mengotorkan wajah dengan menyembah Berhala yang berpuluh-puluh di sisi Kaabah!!!

5.Nabi Muhammad saw dilahirkan di Mekah, oasis, sebuah lembah hijau di Semenanjung Arabia. Pernah tengok betapa luasnya padang pasir tuh? Pernah merasai teriknya matahari di sana? emm, jangan lupa tonton cerita The Message dan cerita Lawrence The Arabia kat youtube. Dalam filem tu, dipaparkan kesusahan orang Arab merentas padang pasir dengan unta mereka yang gagah! Demi untuk setitik air dan segenggam gandum...

My point here is, keistimewaan climate di bumi Arab pada ketika itu menjadikan mereka (Arab people) so tough, macho dan sasa physically dan tinggi daya tahan emotionally. em, hebat bukan? Mereka bukan calang-calang manusia seperti yang digambarkan oleh orientalis sejarah Barat, "Arab people is just more like domestic animals/ binatang ternak"

(amboi amboi, suka suki jek! Yang sebenarnya, mereka nak menggambarkan Islam itu datang dari tempat yang comot dan tidak layak untuk dianuti, get it?) jahat, kan. huu

6.Mekah pada ketika itu ada Kaabah. Meskipun nabi Muhammad belum jadi Nabi, tapi semua orang Mekah dan Arab Peninsula sudah pun menyembah dan mengerjakan haji di sekitar Kaabah. Bukan apa, itu sudah menjadi tradisi mereka sejak Nabi Ibrahim dan Ismail dahulu lagi. Ini menjadikan mereka telah ada exposure kepada teori monotheism (Ketauhidan Tuhan bernama Allah) meskipun mereka kelabu dengan kehadiran berhala 'mega' Al Latta wal Uzza.

7. Lokasi Mekah or Arab Peninsula ialah di antara tamadun Rom dan Parsi yang hebat. Rom 'teguh' dengan paderi-paderi Kristiannya yang menyesatkan manusia bahawa Jesus/Isa itu Tuhan. Parsi pula sibuk sekali mencanangkan Api ialah tuhan kita. Alahai... tapi sejarah memberitahu kita bahawa mereka pada ketika itu mempunyai kemajuan teknologi yang canggih.
em, jangan tak ingat Colosseum dan Public Bath of Roman Empire yang kita belajar masa form 5 dulu... hehe. Maka ini menunjukkan bahawa Allah sengaja memilih Mekah kerana mereka suci dari ideologi pelik tentang ketuhanan. Allah memilih mereka sebagai punca Islam tersebar kerana mereka the Arab people ini masih Hanif :)



ni public bath tuh... cantik kan? :)

8. Orang Arab sangat kuat sikap fanatik kepada kaum (suku/bani/qabilah) mereka. Pernah dengar kan perkataan ASOBIYYAH? Begitulah mereka, asal ada apa sahaja hal berkaitan kaum, segala yang 'haram' dihalalkan dan vise versa. Segala tindakan mereka dijustifikasikan dengan neraca perkauman. Tapi, ada satu positivenya : Ini menjadikan mereka sangat protective kepada kaum mereka dan sedar atau tidak ia telah membentuk banyak sifat yang murni seperti Berani, Sabar, Sanggup berkorban dan Tahan terhadap ujian.

9.Nabi Muhammad pernah berdagang dari Mekah ke Syam. Sekarang dikenali sebagai Syria. Perjalanan ini sungguh jauh!!! Jangan tak ingat, Nabi tak pernah naik kapal terbang kecuali Bura' ketika Isra dan Mikraj. Maka, perjalanan jauh ke Syam itu sebenarnya telah meninggalkan kesan yang cukup hebat kepada baginda. Baginda banyak belajar untuk survival, mengenali dunia luar dan masyrakat antarabangsa dan selok belok perdagangan.

10.Nabi Muhammad pernah join perang Fujjar. Perang ini berlaku sebelum nabi diangkat menjadi pesuruh Allah. Meskipun berlawan di atas paksi kaum Quraisy, namun perang itu juga merupakan permulaan latihan terawal untuk ketahanan individu nabi ke arah hari muka yang penuh mehnah.

11.Nabi Muhammad saw pernah menghadiri Perjanjian Fudhul. Ini juga merupakan janji yang diasaskan oleh undang-undang Jahiliyyah Quraisy pada waktu itu. Namun, betapa perjanjian itu amat bermakna buat baginda, ia masih disebut-sebut dan dikenang hinggalah selepas baginda telah menerima wahyu daripada Allah...

Masya Allah, terlalu banyak mutiara berharga daripada lisan Imam Hasan Al Banna. Itulah serba sedikit pembentangan tentang background Nabi Muhammad saw yang menyediakan baginda ke arah menjadi Rasul seluruh alam...

eto ne prosto! eto vse uzhe ocen krasivo posilal Allah dlia ego!

(segala faktor ini sebenarnya telah sengaja Allah takdirkan untuk kita semua berfikir dan seterunya menguatkan aqidah islam yang kita anuti ini, ok?)



p/s: BANYAKKAN BERFIKIR DENGAN HATI (^_^)

3 comments:

aizadiha said...

salam mek,ewahh..dah xpayah baca dah buku tu.baru ingat nak baca tp gmex dh citer sume?hu3..
tapi iAllah kene baca jugak! ikut sarana murabbi haha

thankx gmex sbb ajar baca sirah dgn mata hati.basah2~

xtau lah nanti kalau kat msia kerajaan mansuhkan subjek sej/agama islam, semata2 kerana nak tumpukan pd subjek teras. dahla memang belajar dulu pun kering, sekarang siap terus xada.. ahh..adikku!~ jom tarbiyah mereka =|

dr muthiah said...

Mesti kalau he bce dpt nyak input of.huh taktau nk ckp ape du sume bait kata ihab mmg penuh ilmu.seolah olah bliau review kitab. Btul Kate "orang tu" mmg kna selalu bce buku hehe

Anonymous said...

salam cik gmex. patutlah tak emel2 saya lagi.. mengupdate blog ini rupanya..tinggal awak sorang je ni tak emel... :P cane exam tadi? ok tak? :D