Pages

Saturday, April 19, 2008

Thabat, huwa NASR
tetap teguh, itulah kemenangan.. - as syaheed Syed Qutb

Itulah yang kita mahu, bukan sekadar hangat-hangat nasi baru siap masak!
Bukan mudah teman mahu istiqamah! sebab itu hanya Sultan Muhammad Al-Fateh sahaja yang layak jadi imam ketika pembukaan Kota Constantinople dulu. Bukan kerana apa, tapi kerana untuk istiqamah bangun qiyam tiap-tiap malam itu bukan mudah!

"Aku lihat.. ramai kawan-kawan kau yang tersungkur rebah apabila tamat belajar. Sudah tidak terlibat lagi dengan kerja-kerja dakwah. Malah, isolate diri di rumah. Senyap terus!"

Saya senyum. Fenomena dakwahkah ini? Inikah sunnatundakwah wahai sahabat-sahabat?

Maka betullah..Istiqamah itu tidak mudah.

Personally, saya berpendapat bukan setakat after tamat belajar, tapi untuk futur itu-sekarang pun boleh! Tapi saya senyum sahaja, malas berdebat dengan orang tak tentu hala.

Sesungguhnya perlu diingat THABAT itu ialah suatu anugerah agung daripada Allah jua..
kerana tanpa-Nya menghendaki, kita tentu tersungkur jua!

tapi sahabat-sahabatku, percayalah. Allah tidak akan pernah menganiayai hamba-hambaNya. Kalau hari ini, kaukorbankan masa belajar@tidur rehatmu+tenaga+even wang ringgit..ketahuilah bahawa suatu hari nanti..kaubisa tersenyum dengan hasil jerihmu itu..

ayatullah..surat cinta untukmu..untuk diriku juga

"..orang-orang yang berusaha(sungguh-sungguh) untuk memenuhi tuntutan agama Kami, sungguh akan Kami tunjukkan mereka kepada jalan-jalan Kami.." 29:69

"Jika kamu membantu agama Allah, Allah akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.."47:7

moga terus THABAT!

p/s:saya melihat-lihat buku Mutabaah Amal milik sendiri. isk isk...-seakan banyak yang masih belum bertanda. aih!inilah..amalku~fitrahnya iman turun naik, bukan? improve wahai Azimah!

7 comments:

deeha said...

moga thabat ya ukthi.bantu saye gk.. kite same2 memperjuangkan al-haq=)..iAllah..

teeruuussss~

dr muthiah said...

huhu
itu pasti he'! biiznillah

iman yg tertinggi itu bila sentiasa merasakan Allah menyertai kita di mana2 sahaja..huhu

Dziannis said...

Saya baru je mluahkan kerisauan sy pd shbt2 ms balik dr klas(dlm mashrut) semalam..huhu~

Risau gak,balik msia dh abis nnti..cmne ye sy?
Kalau nk sribu daya,tak hndak sribu dalih bley bg,kn kak.. mm..~

dalili said...

masa convention 3D lalu, doktor2 tu selalu ckp, jgn berlagak sgt walau apapun jwtn kita masa bljr. sbb ramai yg futur lps balik mesia...

yg sy dpt petik, katanya, ada 3 hal yg jd 'perang uhud' kita. 1. balik mesia, 2. housemanship, 3. kawin...

kalau da lepas semua ni, insyaAllah, akan lebih ringan terasa. tiga hal ni la yg jd 'perang uhud', yg nak tgk siapa sbnrnya betul2 nak menegakkan agama Allah atau sekadar mengisi masa lapang~~

moga thabat, ya ukht! doakan sy jugak~~ ;)

dr muthiah said...

subhanallah,dalili..
saya jg memikirkan bnde yg sama..

mungkinkah diri ini bjaya dpt gelaran "thabat"?

ku kembalikan segala urusan kepada Allah jua..

ikhlaskan diri ini keranaMu ya rabb

dr muthiah said...

emm..tul tue dik..
sy pun begitu juga..
risau,gundah memikirkan nasib diri nnti..subhanallah..

personally..sy rse influence bi'ah sgt besar..maka sama2lah kita mcari sahabat2 sama fikrah..kna duduk sama2..beriman sejenak..jgn smpai tenggelam dlm fitnah dunia yg mmg takkan pernah habis..huhu

syuqaira said...

*sob* *sob*

risau juga~
mutabaah amal sikin pun..
*uhukk* *uhuk*

solutions:
#1&2,
kite apply utk posting tempat yg sama,
#3,
errr.. itu gmex cari sendiri.. huhu

sis, moga baik2 saja di sana! =)