Pages

Saturday, April 5, 2008

Kita Mujaheedah Aiza,Nor,Mawaddah,Mas

salam..
a tribute to my beloved akhawat ..

saya baru pulang dari hostel Hiroshima..attended 2 halaqah, each conducted by my Kak Nurul and later, i spent my precious weekend evening with my Fajar (anak-anak usrah kesayangan saya)

jam menunjukkan hampir pukul 9 malam. saya tanggalkan kasut dan menyusunnya di rak. yeah,its a relief.. jauh di sudut hati, terasa mahu menitis air mata.. perasaan bercampur baur-penat+takut+segan+banyaknya tugasan+praktikal+exam+test final paediatric cycle+etc

sejujurnya, pengalaman saya dalam dunia tarbiyah ini teramat cetek.. teramat sedikit sekali.. saya terpanggil untuk berfikir tentang ini tatkala terkenangkan kata-kata Muaz tempoh hari. ah!mengapa begitu banyak kata-katanya yang meresap dan terkesan di hati ini? tetap sama - sesungguhnya kata-kata yang datang dari hati yang ikhlas untuk mendidik akan tetap mekar di sanubari pendengarnya..

Muaz : Pengalaman saya cuma 2 tahun setengah.. saya cuma kenal beberapa orang (tak ramai) dengan pelbagai cara kerja. pelbagai approach dan semua itu saya ambil sebagai pengajaran berguna untuk diri saya..

Muaz berkata-kata dengan begitu rendah diri, tapi ada nada ketegasan di setiap bait.

ya, itulah yang sedang saya fikirkan. merefleksi diri sendiri.. saya fully involved dalam lapangan ini bermula september 2007. roughly, baru 7 bulan.. hehe,mudanya saya. kalau baby, baru belajar duduk tanpa sokongan kan? tak mampu bertatih pun lagi! senyum :-)

tapi saya tahu, setiap hari-hari saya amat bermakna sekali. saya tempuh hari-hari kini dengan tanggungjawab penuh di bahu, terasa 24jam tidak cukup untuk diri ini, terasa banyak kata-kata tidak berhikmah terlontar dari bibir ini..ah!

pesan Muaz: sentiasa berbincang! jangan bergerak sendiri. kelak di saat bateri habis, anda gagal mencari jalan pulang

ya..saya mengakui kebenaran kata-katanya. dunia tarbiyah mengajar kalian untuk jadi seorang yang pakar.. pakar motivasi+pakar toleransi+pakar menulis+pakar mengurus+pakar memasak+pakar jualan+pakar serba serbi! hari-hari anda dipaksa untuk bekerja dengan manusia, dan hasilnya.. senyum lagi :-)

saat Imam Hasan Al Banna ditanya kenapa beliau kurang menulis? maka jawapannya yang cukup menggetarkan jiwa muda saya:

"Aku menulis manusia"

ya, sahabat Mujaheedah sekalian.. itulah yang sebenarnya.. MENULIS MANUSIA.. tugasan yang bukan mudah. tanggungjawab yang berat bagi saya.. bagi kita semua saya kira. Ayuh!sama-sama kita meredah duri-duri dunia ini..

kepala saya pening, terasa seperti mahu tidur, merehatkan diri yang sungguh lemah ini, tapi ahli Qalam (housemates) memanggil ke dapur menyiapkan roti jala untuk jualan esok.

hehe jeritan yang mengejutkan saya dari lamunan indah mengenangkan anak-anak fajar petang tadi..

saya terima beberapa SMS daripada mereka.. segala kepenatan terbang melayang entah ke mana..makin semangat saya menJALA..hehe.

SAYA AMAT MENYAYANGI KALIAN, Fajar

buat Mujaheedah, ayuh! semarakkan semangat tarbiyah kalian. jangan pernah berhenti kerana setiap titik peluhmu dalam kiraanNya.. moga Al Quwwah Al Jadeedah kembang mewangi menghiasi bumi Volgograd kelak..

7 comments:

Dziannis said...

Saya sgt bsyukur krana bpeluang krn menjadi insan 'pick n choose(kire cm SelecteD)' oleh saudari... Smoga kite sama2 dpt mnambah ilmu n membaiki kelemahan diri dr stiap pertemuan yg kite buat...

huhu,Saya Sayang Kamu~

dalili said...

no worries, ya ukht... nnti Allah x tanya brapa lama kita berjuang utkNYA. Allah itu Maha Adil... sy sendiri pun belum memegang mana2 usrah lg. mmg jauh la ketinggalan ngan gmex. hehe...

drmuthiah said...

salam..to yanis..
im very2 muc sori..
tak kasi roti jala kat yanis
huhu.jahatnye..nk nanges!

insya allah, nati gmex wat utk yanis mlm ni k..=)

emm selected?hehe.u got the right to have diz..org2 hebat/logam mcm yanis sume takley biar sorg2..nati laen jdnya..hehe

smg terus thabat!

drmuthiah said...

to dalili..
isk isk..jzkk ukhti
moga allah membantu sy memantapkan diri ini..huhu..sgt byak kekurangan yg msih belum sy cover indeed

awak tlg ingtkan sy di kala terlupa ya..

hamba Allah said...

salam azimah:) tersentuh hati akak baca entry ni...mujaheedah semua my beloved, mas,dihe,gmex,wadah n nor...akak doakan adik2 semua jadi penolong2 Allah yang setia hingga ke akhir hayat...ameen:)

HUmaira said...

sygnye kak naqibah ni...Fajar pn menyayangimu....

dr muthiah said...

isk3..humaira..moga terus thabat ya!
kehadiran kalian sesungguhnya menambah iman di dada..
mengenalkanku erti sebuah ukhuwwah fillah..

uhibbukifillah ukhti