Pages

Friday, July 23, 2010

ziarah yang basah

assalamualaikum wbt

Semoga ikhwah akhowat dalam peliharaan Allah sokmo

alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah
Semalam, saya menerima ziarah yang sungguh bermakna dari akhowati tersayang - Ukhti Nur Ilianie (Leeds) dan Ukhti Noradilah (Dublin)

Turut hadir adik dari Nizhny Novgorad (Russia) Faizul Baidah, Noor Adilah (Leicester) alhamdulillah allah beri kesempatan kepada kami pakat-pakat sharing :)

Pada mulanya kami bercadang ke Pantai Air Tawar, dekat dengan rumah Ukhti Farizah tapi tiba-tiba sang Hujan berziarah ke seluruh pelosok Besut, hehe. biiznillah semua orang tetap tekad meneruskan liqa :)

Ukhti Ilianie kata, ada beberapa orang adik baru nak fly ke UK-Eire nak join juga tapi ditakdirkan allah mereka ada urusan… tidak mengapalah, allah sebaik-baik Pengatur Urusan… :)

Mula-mula share tadabbur surah at taubah, 9:41-47

Infiru khifafan wa tsiqalan… uh, memang betul…berat sungguh nak berangkat ke mana-mana kalau dah namanya cuti hehe. Terasa-rasa ayat itu berdesing di telinga… syaitan pula memang suka menambah hias bestnyeeeeee duduk di rumah dan bolak balikkan hati masa nak melangkah turun dari rumah.

Emm, bila dah berhalaqah, gelak-gelak, makan-makan dan berukhuwwah semua tu hilang… tak tahu terbang ke mana! :) Benarlah pesan para sahabat “Ijlis bina nukmin saah”

Alhamdulillah allah memilih kami untuk mendengar tausiyyah dari sahabiah yang solehah. Apa lagi kamu perlu wahai insan?

Aha, teringat kisah seorang Kaab bin Malik, bersama 2 sahabatnya Mararah bin Rabi dan Hilal bin Umayyah. Ada persamaan juga kan… summer- masa untuk beristirehat, musim menuai (padi, anggur dan kurma) angin di tepi pantai (baca: Pantai Air TAwar) sepoi-sepoi bahasa… ;p Tambah-tambah, baru juga balek kampong kan… :)) Walaupun mereka ahli Badr al-Qubra, memahami dakwah ke akar umbi… tapi sudah tertulis iman kita ada masa syirrah (up) dan fatrah (down)

Cantik allah susun seerah ini supaya kita mentadabburinya… (T_T)

Kemudian, Ukhti Ilianie mengingatkan kami supaya muhasabah nawaitu kita. Tajdid niat sentiasa… Lillahitaala. Melangkah ke mana-mana pun, dengan kalimah tertinggi sentiasa tersemat di hati…biar bergegar lubuk hati, biar diri kita sedar sentiasa, kaki ini melangkah kerana sebuah Mardhotillah!

(jangan buat perkara tanpa sedar macam rutin – tanpa ruh dan kefahaman) huhu. Benar-benar ia tazkirah buat saya.

Kenapa selama ini, ikut usrah sebab kawan-kawan satu rumah ajak ke?

Teringat nukilan seorang Muharikah, akan ada suatu masa tiada orang peduli awak akan tsabat atau tidak. Masa itu, awak harus bangun dan melangkah sendiri…

Kenapa selama ini buat dakwah sebab ada orang sudi pimpin tangan dan manjakan awak? Beessstnye… sangat (T_T)

Alhamdulillah selesai tadabbur, Ukhti Noradilah (adik kesayanganku sejak dari SESMA) shared what she obtained from Daurah di KL yang baru berakhir 2 hari yang lalu. Semangat mereka kan, balik dari daurah, terus bersemangat nak kongsi dengan kami yang tak join daurah. :)

Hamasah tinggi nih… moga allah terus pelihara iman kita :)

Wajaa amin aqsol madinati rojulun YAS’A... Dan datanglah dari hujung kota seorang lelaki DENGAN BERGEGAS (Surah Yasin, 36:20)

Pot..pett..pot..pett Ukhti Noradilah bercerita dengan tanpa henti. Petah sekali. Hehe. Macam dengar lecture di dewan kuliah pula! (^_^)v

  1. Istia’b
  2. Tumuwwat tarbawiyyah

Sangat best. Alhamdulillah, personally sudah beberapa kali dapat tajuk-tajuk ni… tapi bak kata seorang Farahdiba (Moscow), “Di jalan ini, pengisian 20-30%... yang lain tu saya dapat dari pertemuan dan berukhuwwah dengan akhowat…”

Saya mengangguk. Benar sekali, dik.

Mama saya seperti biasa skodeng (curi-curi dengar) pengisian halaqah kami, hehe. Alhamdulillah ini kali kedua akhowat Ganu-Besut datang invade rumah saya :)) syukran akhowati! Benar pesan seorang Muharikah, “Berziarahlah!”

Insha allah proses mengambil hati ibu bapa berjalan lancar. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah…

Ziarah akhowat benar-benar menjadi catalyst ke arah itu. Pohon doa ikhwah akhowat sentiasa…

Insha allah, coming Jaulah akhowat ke Pulau Perhentian 28 -29Julai. Tambang pergi balik rm40. Penginapan free. Sesiapa yang mampu@berhajat@nak bertanya, don’t hesitate to call PIC: Ukhti Farizah 013 9276588 (kaguya_hime2211@yahoo.com)


faqiratun ila rabbiha

Noor Azimah bte Ab. Aziz, Besut, Terengganu

2 comments:

bayu said...

akak!!!
hihihih btol tue
tq coz sudi terima ejoe kat umah akak
hihih
p/s: nama ejoe salah eja...ahahaha

dr muthiah said...

haha
sengaja.

dik, nak buah duku ;p