Pages

Sunday, May 24, 2009

cermin kelabu

Sebenarnya hampir sebulan aku tidak mengepos apa-apa ke site ini. Huh! Teruk sungguh. Teruk sangat ke? Sampai ada orang kata, kalau buat blog taknak menulis-anda berlaku kejam kepada pembaca blog!

Mungkin juga.

Aku sebenarnya, dah banyak kali cuba menulis. Tapi semuanya stuck di tengah jalan. Entah apa kullihanya, aku pun tidak tahu. Tapi biasalahkan, kalau Mahunya Enggak ada, maka Hasilnya confirm2 lah (buruk) seperti yang diusahakan.

Kenapa kerja penulisan aku makin merosot?

1. Kurang saqafah
-nampaknya lately, aku makin malas membaca buku! Kalau dulu, aku sampai wajibkan diri sendiri untuk habiskan satu buku (selain medical textbooks) untuk dibaca dan dicerna per week. Tapi kini, 2 minggu masih menatap kulit buku yang sama. Orang Terengganu kata : jamoh lepas, jamoh lepas! (sentuh pastu tak baca!)

2. Hati kering
-haa, yang ni memang salah sendiri. Ketuk kepala kat dinding kuat2. Nak salahkan siapa? huh. Orang kata, kalau nak tahu hati tengah basah ke tak, check jer: Aku nanges tak masa baca Quran? sepatutnya, kita memang nangis (semasa, after etc) baca Quran. Bukan apa, kan Quran tu kan 70% memang SEJARAH *seerah nabawiyyah/CERITA!

-pendek kata, hampir 80% isi Al Quran memang boleh difahami sendiri (tanpa perlu ustaz untuk menafsirkannya) huh. Say thanks to tafsir. Tapi, teramat bagus kalau dapat master bahasa Arab-no doubt!

3. Malas menganalisa
-ni satu lagi penyakit aku! Baca buku tanpa analisa (aku kira ini macam kesimpulan sendiri) dan mengaitkannya dengan ilmu-ilmu dulu memang sangat penting. Kalau tak, kita jadi cepat lupa. Tak menganalisa bermakna tidak menulis nota dan tidak memendekkannya dalam bentuk carta/table/graf! huh-memang aku lacking nih.

-malas!

4. Pengurusan masa
-untuk orang Russia, kini Summer. Dan Summer Russia nih, bukan calang-calang Summer! haha. Aku salahkan Summer?! apakah?!
-so, cepat mengantuk, letih dan tidur baaaaaaaaaaaaaaanyak!

5. Komputerku Kong!
-insha allah masalah ini tidak akan berlarutan hingga tahun depan. It taught me a lot! Manusia punya otak kiri untuk merekacipta dan memanipulasi teknologi. Dan kita sepatutnya sebagai manusia jangan cuba untuk menolak/deny fungsi teknologi dalam kehidupan.

-Andai kata dahulu, ada kereta untuk bergerak dengan mudah, maka Nabi Muhammad saw pun akan menggunakannya untuk berdakwah (bergerak ke mana-mana juga) percaya tak?

-buktinya kenapa Allah kurniakan kita Otak kiri dan kanan, kan?


em, takpelah. Aku merapu di pagi Ahad.
Doakan imtihan guwe.

wallahuallam.

2 comments:

Azli said...

salam wrt ukht,

d same thing berlaku kepada saya juga huhu. post sangat tidak frequent.. nak kata sangat bz, tak juga. selalu je window-blogging.

n yes kadang2 dah start mengarang, then stop tgh jalan..huhu

come to think of it, yeap, betul lah the listed factors. especially yg kekurangan tsaqafah tuh. aiyoh..jzkk kathira for d diagnose!

semoga dipermudah oleh arRahman dalam imtihan~

dr muthiah said...

alamak, ada adik dari nizhny hoping ke cni nmpknye, heh3

tu entry utk diri sdr....

ptutnye jgn dipublish yerk! :P