Pages

Monday, February 16, 2009

salji=beku=daie'yah?


its right in front of my house :) russia sangat cantik, indeed. Jemput datang yea!


Sebenarnya saya sedang bersemangat nak menulis tentang GAZA...(tem bolee, my best friend on the trip heading to the Strip. Bertuahnya kamu!) Tapi, terkesan pula dengan tulisan seorang Akh. Terbaca ketika 'melilau-lilau' di blog murobbiah saya. hehe. Its really suits me, i guess. aiseyh!

Ukhti dan pembaca yang dikasihi…..terpanggil untuk berkongsi pengalaman untuk mengalirkan secubit kisah sebagai murabbi kepada akhawat buat tatapan semua diruangan ini …

ikhwah/akhawat. Gugurnya dai’yah dijalan dakwah ini bukan disebabkan oleh ketidak fahaman persoalan masuliyah … atau kekurangan tarbiyah ….tapi lebih kpd persoalan jatidiri …. tidak tahan ujian ….kecintaan pada dunia, profession, hati yang kerdil dan pengaruh sangsuami serta ruh kesufian yang tidak dipelihara.

…..maka jadilah daiyah yg hebat ini daiyah yang jumud dan beku apabila pulang kemalaysia. hanya berlegar disekitar tanggungjawabnya memikul beban sebagai surirumah yang hanya dapt membina baitul muslim! Cukupkah itu? Apakah tarbiyah yang mengajar kita begitu setelah kita lalui proses yang begitu panjang dengan keringat pengorbanan yang bukan sedikit! Kita berhenti disekitar ijab dan qabul.Apakah cukup hanya sebagai srikandi rumahtangga? yang rutin harian membelai anak dan suami? ini persoalan yang yang sama2 perlu kita fikirkan.

benar sabda Rasullulah, "Sesungguhnya manusia itu tidak lain seperti kawanan 100 ekor unta, hampir2 engkau tidak boleh menemukan di dalamnya seekor unta yang menempuh perjalanan jauh” ( HR Bukhari )

sebagai daiyah sekalipun sudah bersuami tidak seharusnya kita padamkan cita cita besar kita. Jgn jadikan tanggungjawab rumahtangga sebagai penghalang kepada perjuangan. Sepatutnya kita lebih kuat untuk meneruskan perjuangan bertemankan suami tercinta!

Kita masih boleh berjuang bukan hanya sekadar membina baitul muslim tapi lebih jauh dari itu untuk membina Baitul Dakwah untuk mendidik anak2 dakwah yang lahir dari ikatan cinta kita! menyambung matarantai perjuangan kita. Kita harus mengunakan segala pengalaman diluar negara untuk mengimarahkanlagi dakwah dan tarbiyah ini disekitar masyarakat setempat. ….Kita harus belajar hidup untuk orang lain, bukan hanya dikepompong kita sahaja!

Sayyid Qutb mengatakan, "Orang yang hidup bagi dirinya sendiri akan hidup seperti orang kerdil dan mati sebagai orang kerdil. Tapi orang yang hidup bagi orang lain, akan hidup sebagai orang besar dan mati sebagai orang besar".
Inilah perwira dan serikandi islam sejati!


daie'yah yang beku macam salji?

cukuplah salji je yang beku..begitu fikirku


Bagi yang telah bersuami ….jalinkanlah semula kesefahaman fikrah, ruh dan kasih sayang untuk memarakkan semula bunga bunga dakwah dan tarbiyah yang berterusan muga2 wujudnya baitul dakwah yang melahirkan ustadzfilaalamin ….. Insyaalah

10 comments:

permatasolehah said...

sye terkedu membacenye..sebuah perkongsian minda yg segar dan rasional.namun jika dilihat dari satu sudut,ianya agak idealistik...tapi,insya allah tak mustahil tuk gabungkan idea dan realiti kehidupan yang sebenarnya..(afwan,sye bru belajar ttg realiti hidup yg sememangnye tidak seideal yg kite hrpkan...=P)pepom,smoga kite tidak menjadi org yg hanya meriwatkan ilmu..jadilah org yg mengamalkan ilmu..Allahuakbar!!=) keep up ur gud work!!

aizadiha said...

salam ukhti..
blog ni tuka tema ke?>
cinta?suami?isteri?kahwin?

tak2..
gmex ckp pasal daiyah kan. hehe..

iAllah,takut pulak bace.terasenye. (eh,x kawin lagi). nauzubillah,, xmau beku.. xmau lesu..

pesankan aku ye sahibah
ingatkan aku
tariklah aku...

sesungguhnya cinta ini perlu terus berada dalam jalan ini.
ameen..

dr muthiah said...

ha3
tema2 jugak he'...
tp graf manusia mmg susah sekali utk konsisten... =P

erm...sy setuju dgn awak permata solehah...tarik nafas dalam2...pastu lepas....

muharrikdaie said...

Ukhti maaf ... menerjah blog mu tanpa izin ...terharu melihat kesudian anti untuk menjadikan tulisan saya sebagai panduan dan nasihat ...

Tapi itulah realiti telah saya lalui sebagai murabbi kepada group2 akhawat yang telah lalu ...layunya mereka sebelum berkembang untuk memeriahkan lagi bicara2 tarbiyah setelah menemui sang idola masing2 sehingga meninggalkan perjuangan ....
Dalam hati tidak ada penyesalan, cumanya terkilan kerana tidak dapat menjadikan mereka penyambung perjuangan apabila pulang ke Malaysia dimana ramai akhawat disini yang amat kehausan dan dahaga akan pentarbiyahan yang didambakan ....

Harapan ana pada semua pelajar disana agar tidak melupakan taklif ini yang telah dibebankan oleh Allah untuk kita menyambungnya ditanah air sendiri ....

Kita semua telah meneguk tarbiyah dan telah merasai kemanisannya dan juga kita telah rasakan betapa gersangnya kehidupan tanpa tarbiyah maka sambunglah ukhti tidak kira samaada kamu telah bersuami atau sebaliknya kerana ianya sebahagian tanggungjawab yang diamanahkan sebagai amal yang qawi ....

ahmad said...

tak berani nk ckp byk. tp benda ni soal tekad dan istiqamah kita. kadang2 terlalu byk bercakap dan berteori ada kesan dalam soal ni.

cuma satu, sy pesan pada diri sendiri. kalu org lain nk amik, amik la. selain dr niat dan usaha kita utk kekal dlm perjuangan, jgn lupa doa kita pada Allah biar kita terus dlm perjuangan ini.

haha. saya merapu benda baik hari ini.

sinar_islami said...

sma2 practicalkn teori
at least mujahadah utk pertingktkn diri~

tq akak~tak mau jadi daie beku
sma2 takmil wa istikmal

ahmad said...

asal perkataan iltizam dari lazima. atas wazan ni ada beberapa makna. antaranya, teguh/kekal dan berterusan, wajib dan mesti, tumbuh dan terhasil daripadanya. dan beberapa makna lain.

iltizam dari wazan iltazama. cth ayat: iltazama assyhaksu alamra. maknanya:seseorang itu mewajibkan sesuatu perkara ke atas dirinya.

mudah cerita, mewajibkan sesuatu.ada lagi beberapa makna lain. tp ebih kurang jer. tk berapa jauh.

dlm bahasa melayu?, rasanya semua dah tahu.

sekadar membantu. haha.

ahmad said...

lupa nk tanya. spasibo tu apa?. suka sgt sebut spasibo :)

13 said...

hm..pernah dengar ust ismail kamus cakap,

"isteri duduk rumah dah dapat pahala suami"

kalau suami keluar pegi buat pahala la.heh

jimek tangah mood jiwang kot loni =p

dr muthiah said...

erm...
personally matpi...
aku suke je ayat tue- ayat "perempuan dpt pahala suami walopun duk di umah je"...
tp bila memikirkan keadaan umat skrg...rse tak cukup stakat tue... (especially kalau suami tak wat dakwah seperti yang digariskan)

well, its a humble thought of me. freely judge

allah juga yang menjaga dan meneliti dan menetapkan setiap derap tapak kaki kita di dunia ini...